Destruktivni performansi
Čitanje svinjama i slični performansi danas su uobičajena praksa u okviru tzv. suvremene umjetnosti u Republici Hrvatskoj, koja uvelike vrijeđa zdrav razum, ali se zato i uvelike financira iz džepa poreznih obveznika a da te obveznike, naravno, nitko ništa ne pita.
Još 2020. opsežnije smo opisali kako je Zaklada „Kultura nova“ na natječaju odbacila sve naše projektne prijedloge, ustvrdivši da se Hrvatsko kulturno vijeće ne bavi suvremenom kulturom. U prilogu smo se osvrnuli na to kakvom se „kulturom“ ta zaklada zapravo bavi, no ništa se, naravno, nije promijenilo u generiranju sve većih i većih apsurda.
A da vrijeđanje, odnosno, provociranje zdrava razuma iz opskurne pojave, u obliku tzv. suvremene umjetnosti, koju je najbolje zaobilaziti u širokom luku, postane ovih dana udarna tema pojedinih medija, treba zahvaliti upravo Zakladi „Kultura nova“ i Ministarstvu kulture i medija Republike Hrvatske. Oni su, naime, navedeni, uz Grad Benkovac i Zadarsku županiju, kao podupiratelji festivala „Nosi se“, koji se „bavi temama dekonkstrukcije rata i nasilja te promicanjem nenasilja, solidarnosti i pluralizma kroz izvedbena djela i razgovore u formi Diskurzivnog releja“, a koji „organizira umjetnička organizacija Teatro Verrdi iz Zadra u suradnji s Udrugom Vlajter ego iz Benkovca“.
Prenosimo dalje: „Festival je trebao biti otvoren 22. kolovoza s programom Lakrdija i psovanje rata, s nastupima Trupe OvoOno (predstava Ubu ovo ono) i Damira Avdića, bosanskohercegovačkog glazbenika. Umjetnik Avdić, nastupajući pod pseudonimima Graha, Diplomatz ili Bosanski psiho, je glazbenu karijeru započeo u okviru underground scene s hardcore punk bendom Rupa u zidu, a zatim izvodio samostalno vokalno i instrumentalno kao svirač električne gitare.
Tijekom festivala trebali su se prikazivati filmovi Mirotvorac, Divlje cvijeće i Dečko iz kraja, a u diskurzivnom programu sudjelovati Staša Aras, Sofija Kordić, Barbara Matejčić, Dunja Gusić, Melita Vrsaljko, Nataša Govedić, Marko Vučetić, Emir Imamović Pirke i Ramiz Huremagić. Festival je trebao završiti 29. kolovoza predstavom Teatra &td Mrzim istinu u režiji Olivera Frljića, uz Diskurzivni relej sinteze pod nazivom Istinom protiv nasilja.“
No, da je s takvim programom Festivala bilo ipak nekakvih problema, koji se iz medijske obrade ne vide, svjedoči priopćenje Ministarstva unutarnjih poslova prema kojemu je zajedno s njegovim početkom za 22. kolovoza bio prijavljen „mirni prosvjed branitelja. Policija je provodila mjere osiguranja koji su izrađeni temeljem sigurnosne prosudbe“.
„Zbog skupine branitelja koji su prosvjedovali zbog Nosi se festivala otkazana je predstava koja se trebala održati iza Gradske knjižnice u Benkovcu“, objavila je pak na svojem Facebooku profilu „organizatorica Melita Vrsaljko i nagrađivana novinarka Faktografa“.
Što se točno dogodilo u Benkovcu, u jednom od mjesta gdje je devedesetih krenula srpska pobuna, ne će naravno utvrđivati kulturna javnost, kojoj festivalska događanja tako i tako nisu bila zapravo namijenjena, nego policija. No da je Zaklada „Kultura nova“ svojom politikom, zajedno s mjerodavnim ministarstvom, dogurala do bombastičnih vijesti, to svakako jest. A da je zbog toga hrvatsko društvo bolje, nadahnutije, složnije i optimističnije, a suvremena hrvatska kultura nadahnjujuća i poticajna za hrvatske ljude, to, naravno, nije.
I tako, iz godine u godinu, mogu se pratiti destruktivni procesi u hrvatskoj suvremenoj kulturi a da nitko ništa ne čini da bi to promijenio. Štoviše, kao da se netko sustavno trudi poništiti sav smisao i potrebu za hrvatskom kulturom i preseliti ju iz kulturnih rubrika, koju većina medija više ionako nema, na stranice crne kronike i naslovnice portala rezervirane za jeftini projugoslavenski politički šund.
Danas je Europski dan sjećanja na žrtve svih totalitarnih i autoritarnih režima – nacizma, fašizma i komunizma, pa neka nas on barem podsjeti na to koliko je za društva važno zadržati zdrav razum.
(hkv)



Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na 
